Philip Morris fullföljer köp av Swedish Match

Amerikanska tobaksjätten Philip Morris fullföljer sitt köp av svenska snustillverkaren Swedish Match efter att höjt budet till 116 kronor per aktie, totalt 176,4 miljarder.

I maj offentliggjorde Philip Morris att man ville köpa Swedish Match och bjöd 106 kr per aktie. Vilket i oktober höjdes till 116 kronor per aktie.

Sitt krav att minst 90 procent av aktieägarna säger ja och vill sälja har tobaksjätten nu släppt, då man går vidare och köper 82,6 procent. Men förlänger ändå acceptfristen till 25 november för att locka fler att sälja. Såväl EU-kommissionen som Finansinspektionen har redan gett klartecken till att affären genomförs, enligt SVT.

Swedish Match – vars aktie ökat 60 procent sedan årsskiftet – grundades 1915 och har avvecklat sin cigarettillverkning, är mer inriktat på snus, cigarrer och tändare, och har cirka 7500 anställda. Svenska företaget är marknadsledande i USA inom ”nikotinportions-segmentet”, t.ex. vitt tobaksfritt snus, märket Zyn, (men som ändå innehåller nikotin).
Något som Philip Morris (med 71 000 anställda och cigarettmärken som Marlboro och Chesterfield) vill komma åt. Målet är att lämna cigarettmarknaden och bli ett ”rökfritt” bolag till 2025.

Att flytta Swedish Matchs verksamhet utomlands är inte aktuellt, enligt Philip Morris.
– Swedish Match har en strålande framtid, men det kräver bland annat investeringar. Företaget kommer stanna kvar i Sverige, vi kommer att behålla det unika namnet och företagets historia, har Jacek Olczak, vd för Philip Morris, tidigare sagt.

Annonser