Tävling ska öka ungas drickande i Japan

TOKYO Den japanska skattemyndigheten vill stimulera alkoholförsäljningen och vänder sig till ungdomar för att genom en tävling få fram idéer som kan öka konsumtionen.


Enligt tävlingens webbplats vill de främja alkoholdrycker till ungdomar och ”vitalisera branschen”. De tävlande uppmuntras att komma med förslag som riktar sig till ungdomar eller utnyttjar artificiell intelligens eller metaversen för att öka försäljningen.

Som motiv för satsningen anger den japanska skattemyndigheten att den inhemska marknaden för alkoholhaltiga drycker sjunker, delvis på grund av demografiska förändringar. Detta har bland annat lett till kraftigt minskade skatteintäkter från alkoholskatter.

Enligt CNN har alkoholskatternas andel av de totala skatteintäkterna sjunkit från 5 procent 1980 till 1,7 procent 2021.

• Japan är utomlands kanske mer känt för sitt risvin (saké), brännvin (shouch) och senare år även för whisky. Men den alkoholdryck som dricks allra mest i landet är öl. Landets alkohollag beskattar drycker mer utifrån ingredienser än alkoholhalt och ”många ´ölliknande drycker´ har blivit populära på senare tid”, enligt hemsidan Japanexperterna.

Annonser