RO: stötande sexköp- och drogreklam

Gents AB – skönhetsföretag för män – har fällts av Reklamombudsmannen för att locka sina kunder för parfym med annonstexter om en ”doft av lyxprostitution och cannabis”. Nämnden finner den ”stötande” och strider reglerna.


Företaget som säljer skönhetsprodukter för män, från skäggvård till parfym och intimprodukter, lockar kunder via nyhetsbrev och online-försäljning. Men har i sommar nog trampat i klaveret i reklam för parfym.

En produkt hänvisar i reklamtexten till en holländsk parfymör om att den ”fantastiska parfymen” ska dofta ”lyxprostitution och marknadens bästa cannabis”. En rubrik intill bilden hävdar att ”parfymen som är skapad att frigöra sinnet”, som upprör kunder.

Även en beskrivning om att en parfym inspireras av Venice Beachs promenadstråk där den ”salta havsdoften möter den rofyllda doften av cannabis som flödar längs med gatorna…”. Och om parfymen Fragance du Bois Cannabis Blue beskrivs doften ”som rökig, djup och maskulin som passar den orädda mannen”.

Gents har anmälts av två privatpersoner som anser att reklamen är drogromantisk och att sexistisk. På sociala medier strömmade kritiska kommentarer mot företagets marknadsföring in i somras, (exempelvis ”fy fan, vad vidrigt!”, enligt Aftonbladet).

Reklamombudsmannens opinionsnämnd har nu granskat anmälningarna och fäller Gents annonser som anses förringa prostitution. Och att associera parfym med cannabis kan förmedlar en positiv bild av narkotikaklassad drog.

Skärmdump från Gents

Nämnden finner sammantaget att reklamen är stötande och ”utformad utan vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar” och som strider mot Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Gents har i ett yttrande till RO beklagat om mottagarna av nyhetsbrevet ”tog illa vid sig och ber om ursäkt”. Annonsören ”vill självfallet inte uppmuntra till brott”, skriver företaget. Men vad gäller parfyrmörens beskrivning av doften (som ”lyxprostitution och cannabis”) anser sig företaget inte haft rätt att ändra den.

Beslutet (ärende 2106-153) skickades i veckan ut till Gents AB, men den fällda reklamen på hemsidan var ännu kvar onsdag lunch.

Elisabeth Trotzig, RO. Foto: Bugge Woldner

– De allra flesta annonsörer rättar sig efter Reklamombudsmannens beslut, ofta redan när anmälan görs. De vill inte riskera skada sin goodwill. Men vi har inga sanktionsmöjligheter om det inte följs, så är det med självreglering, det är eget ansvar, säger reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig till Drugnews.

Cirka 500 anmälningar görs varje år till RO, varav cirka 200-300 handläggs och prövas. En handfull av dessa har varit narkotikarelaterade, varav två tidigare ärenden har fällts.

Annonser