Lyko fälls för cannabis-reklam

[UPPDAT] Reklamombudsmannen har fällt skönhetsjätten Lyko på nätet som använde drogrelaterade uttryck, som ”dope”, ”huff”, avslappnad med mera, för färger på en produkt med ögonskuggepalett. Allt i en ask prydd med cannabislöv.


– Bra att reklamen fällts av nämnden, jag tycker det är hemskt att de försöker normalisera en så lömsk drog som cannabis. Man måste reagera när droger tränger på alltmer inom sminkreklam, mode, filmer etc., säger privata anmälaren Ulla Niskanen i Stockholm till Drugnews.

Lyko – e-handelsbolag i sminkbranschen, populär bland unga tjejer och kvinnor – har cirka 55 000 skönhetsprodukter de säljer online. Men ögonskuggspaletten från Makeup Revolution tyckte Ulla Niskanen gick för långt när de 18 olika färgerna gavs namn som anspelade på cannabis. Produktens namn var ”Forever Flawless Chilled with Cannabis Sativa”.

Ulla Niskanen. Foto: Privat

– Jag har tre döttrar som brukar handla på Lykos hemsida och jag reagerade mot dess haschreklam och att alla färger fick namn från drogvärlden. Min uppfattning är dessutom att många av kunderna är unga, berättar hon.

Hon försökte först kommunicera via företagets facebook-sida, men hon tyckte Lykes svar var undanglidande och ”fega och ryggradslösa”.

I anmälan till Reklamombudsmannen skrev hon bland annat att ”Lyko flirtar öppet med att droger är något kittlande häftigt. Varje ögonskugga har namn med tydliga anspelningar på att ta droger. Huff och Exhale är slang för att exhalera droger”.
Och att utsidan på färgasken ”är täckt med färgglada haschlöv”.

Lyko menar i sitt svar till RO att hampfröolja används som ingrediens i produkten, och att Läkemedelsverket inte har några invändningar.
“Gällande anmälarens argument om namnval av de enskilda färgerna i paletten och vad de kan associeras med anser annonsören att detta är orimligt då det är en allt för bred tolkning och därmed ogrundat. Många produkter inom kosmetiken bär namn med starka adjektiv och lekfulla uttryck”, enligt i annonsören.

Men Reklamombudsmannens opinionsnämnd håller med anmälaren och konstaterar att färgnamnen, beskrivningen av produkten och avbildade cannabislövet ”skapar tydliga associationer till den narkotikaklassade drogen canna­bis samt förmedlar en positiv bild av drogen”.

Nämnden finner att ”reklamen är utformad utan vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar. Den strider därmed mot artikel 1 i Internationella Handelskammarens (ICC) regler för reklam och marknadskommunikation”.
Däremot finner inte nämnden att reklamen har riktats till eller visat barn eller ungdomar.

Drugnews har sökt nu fällda Lyko, men det verkar som att reklamtexten för den aktuella produkten har tagits bort.

Stiftelsen Reklamombudsmannen (RO) startade 2009 och är näringslivets självreglering ”som verkar för en hög etisk nivå i all kommersiell marknadskommunikation” på svenska reklammarknaden.

Elisabeth Trotzig. Foto: Bugge Woldner

Företag som fälls av nämnden hängs ut på RO:s hemsida och i pressmeddelande. Men då det inte är en domstol så utverkas inte böter, viten eller dylikt.
– Det är istället mer ”name and shame” och de flesta fällda företag följer nämndens beslut. De vill inte hamna i onåd hos konsumenterna, säger reklamombudsman Elisabeth Trotzig till Drugnews.

Cirka 500-600 anmälningar kommer varje år till RO, varav 200 till 300 handläggs och prövas. En handfull reklamärenden har under åren varit ”narkotikarelaterade”, varav en tidigare har fällts.

• Fotnot: Reklamombudsmannens ärende 2102-32, reklam för smink från Makeup Revolution.

Annonser