Systembolaget vill sälja lågprisöl

Trots att det finns flera starkölsmärken för under tio kronor styck på Systembolaget, så uppmanar nu monopoljätten bryggerier att ta fram billigare öl för att skapa en lågprismarknad för lageröl. Det har fått alkoholläkare, bryggare och nykterhetsrörelse att protestera.

Systembolaget har reagerat mot att några ölmärken säljs för 3:30 kronor per burk (33 centiliter) till kunder i tyska och danska gränshandeln, samtidigt som bolagets inköpspris är högre för samma öl.

– Det handlar alltså inte om att konkurrera med gränshandeln, vilket kan tyckas. Utan vi tycker inte det är rätt att våra kunder ska betala leverantörernas stora marginaler när samma öl säljs i Sverige, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget, till Drugnews.

Och det finns en kundefterfrågan på billigare öl, särskilt av ljus lageröl, enligt Systembolagets kundenkäter. Därför går nu det statliga detaljhandelsmonopolet ut med sin lanseringsplan till ett hundratal bryggerier. Tanken är att till hösten 2020 kunna erbjuda minst två lageröl till klart lägre pris än idag.

Men redan finns ett tiotal ölmärken under tio kronor burken i systembutikerna, den billigast 8:40 kronor per burk (Fem komma tvåan från Åbro), enligt nyhetssajten Beernews. Men Systembolaget vill kunna erbjuda öl till än lägre pris, under 7 kronor.

Lennart Agén. Foto: Magnus Fond

• Är det inte risk att billigare öl kan öka konsumtionen?
– Om det skulle ske finns alltid möjligheten att balansera det med alkoholskatten. Vi ska följa en ansvarsfull alkoholpolitik, men samtidigt vara affärsmässiga och se till att kunder inte betalar överpris när leverantörer har marginaler, svarar Agén.

På frågan om inte billigare starköl kan leda ökad konsumtion och ökade skador, så svarar han att all alkohol är lika skadlig. Och vad gäller starksprit och vin, så finns inte samma efterfrågan av billigare drycker från kunderna, enligt Systembolaget.
– Men det kan ju också bli så att kunder går över från dyrare till billigare öl, men inte dricker mer och därigenom sparar några kronor, säger Lennart Agén.

Det är nog främst de största bryggerierna som genom sin volym kan ta fram ett billigt lageröl till Systembolaget. De mindre hantverksbryggerierna får svårare att klara prispressen och är kritiska till planerna.

– Systembolaget säger sig värna folkhälsan genom dyra reklamkampanjer och subjektiva debattartiklar. Att sedan efterfråga öl för 6:90 är dubbelmoral. Det är den billigaste alkoholen som är allra skadligast för folkhälsan, säger Johan Håkansson, grundare av Ängöl i Kalmar och ordförande i Sveriges Oberoende Bryggerier, till Beernews.
Inte ens större hantverksbryggerier uppger för sajten att de kan ta fram en burk med kranvatten för 6:90 kronor och få det gå runt.

Även alkoholläkaren och forskaren Sven Andréasson ställer sig frågande till Systembolagets planer och tycker det verkar som att monopolet anpassar sig till gränshandel.
– Jag efterlyser en riktig analys. Annars låter det som om Systembolaget spelar på marknadens villkor. Det riskerar att underminera bolagets legitimitet, säger han till Accent.

Också nykterhetsorganisationen IOGT-NTO reagerar på uppgifterna om billigare öl i systembutikerna och varnar för effekter på folkhälsan.
– Att sänka priset på starköl, som redan idag är lågt, är att underminera den svenska alkoholpolitiken. Prisinstrumentet är avgörande för att minska konsumtionen och därigenom hålla nere alkoholskadorna, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande för IOGT-NTO, i ett pressmeddelande.

För en tid sedan släppte Systembolaget en rapport som beräknar alkoholens skador till minst 103 miljarder kronor för samhället per år. Nu anklagas företaget för dubbelmoral genom att planera en lågprismarknad för starköl och konkurrera med gränshandeln.

– Det stämmer inte. Vi kan inte konkurrera med gränshandeln och det handlar inte om dubbelmoral. Vi arbetar varje dag, hela tiden ihärdigt för att motverka alkoholskador. Men när våra leverantörer har betydligt lägre marginaler på andra marknader då måste vi för våra kunders bästa få minst lika bra inköpspris, så att de inte behöver betala de lägre marginalerna för kunder som handlar på andra marknader. Det är centralt, säger presschef Lennart Agén till Drugnews.

Annonser