PARIS En hälsokampanj som skulle uppmana till en vit månad efter nyår i Frankrike har stoppats. Landets president Emmanuel Macron uppges ha lyssnat på vinindustrins lobby och sagt ”Non” till planerna.
I vinets hemland dricks mycket vin och ligger på tredje plats när det kommer till alkoholkonsumtion, enligt siffror från OECD. Och uppåt 41 000 fransmän avlider i förtid av alkoholrelaterade orsaker och fler skadas och påverkas.
Folkhälsomyndigheten Santé Publique France – som råder till att inte dricka varje dag och max två glas samma dag – ville initiera en kampanj om en helt nykter månad enligt brittisk modell, ”Dry January” som körts i flera år, rapporterar Euronews och TT.
Men när franska vinindustrin fick nys om planerna om uppmaning till torrläggning, så reagerade den direkt. I uttalande om att ”vinodlare har redan allvarliga kommersiella svårigheter idag” till följd av höjda USA-tariffer för vinimport och osäkerhet kring Brexit.
– Genom att uppmuntra fransmännen att sluta köpa vin en månad skulle regeringen stärka branschens stora oro, hävdade lobbyn och uppmanade istället till måttligt drickande.
När president Macron nyligen på ett möte nyligen mötte vinodlare distriktet Champagne, så lugnande han dem med att det inte kommer bli någon ”torr januari”-kampanj, berättar Maxime Toubart, ordförande för Champagne-tillverkarna, för medier.
Restriktiva rörelser har bett regeringen att inte påverkas av vinindustrins lobbygrupper.
Men jordbruksministern som varnat unga för att dricka sig berusade hävdar att vin inte är som annan alkohol.
Också president Macron har tidigare tonat ner vinets hälsopåverkan och sagt att han dricker ”vin till lunch och middag”, före en varning om att det är ”ett gissel när unga människor blir fulla av starksprit eller öl, men inte av vin”, enligt Euronews.
En majoritet (96 procent) av 1004 tillfrågade fransmännen i en enkät beställd av Vin och samhälle (Vin et Societe) svarar att vinet har en särskild kulturell betydelse i landet.