Blå Bandet har fått nog av all påträngande alkohol- och spelreklam och dold narkotikareklam i filmer och startar en bred kampanj. ”Beroendeindustrin breder ut sig alltmer, nu har vi fått nog”, säger förbundsordförande Susanne Jensen.
Nykterhetsorganisationen Blå Bandet reagerar mot all öppen och dold reklam som breder ut sig för alkohol, spel och cannabis.
– Det hänger ofta ihop, beroendeindustrin vill tjäna pengar och göra vinster på människor som lockas in i olika beroende. Vi vill uppmärksamma och bilda opinion mot detta, säger Susanne Jensen till Drugnews.
Ofta är ingången alkohol, en mylla som andra sociala problem kan gro i. Unga som dricker tidigt löper större risk att bli beroende, även fastna i problemspelande och missbruk av andra droger. De påverkar hjärnans belöningssystem, samvarierar och förstärker.
Reklam för alkohol och spel är tillåtet om den är måttlig och inte riktas till unga under 25 år. Men finns överallt i tidningar, tv, bloggar och sociala medier. Enligt en studie nås unga av 13 000 alkoholbudskap via sociala medier varje år. Och spelindustrin satsar cirka tio miljarder kronor om året i Sverige i reklam – för casinospel och annat som har effekt och påverkar.
– Vi översköljs med reklam från beroendeindustrin. Vad gäller narkotika, så är det inte tillåtet, men cannabis marknadsförs likväl explosionsartat i filmer och tv-serier med produktplacering och romantisering. På Netflix hittade vi omkring 300 serier när vi sökte på cannabis i namn och taggar, berättar hon.
– Nej, vi måste protestera – ungas hälsa måste gå före beroendeindustrins miljardvinster, summerar Susanne Jensen.
Hon hoppas att Blå Bandets kampanj ökar medvetenheten hos allmänheten att ifrågasätta reklamvågorna för alkohol, spel och andra droger, engagerar sig och protesterar.
Sajten Fått nog? har öppnats och en namninsamling om att stoppa beroendereklamen har startats, som senare ska lämnas till regeringen. Dessutom uppmanas man kontakta riksdagsledamöter via brev och mejl (förslag på texter ges).
Även om Blå Bandets Susanne Jensen helst vill förbjuda all alkohol- och spelreklam, så menar hon första steget är att följa dagens lagar och se till att de inte kringgås.
– Det är ju politiker och riksdagen som har möjlighet att göra något. Jag hoppas de uppmärksammar trycket från beroendereklamen och ser till att reglerna följs, säger hon.
Kampanjen Stoppa Beroendereklamen startade i helgen och ska pågå även våren 2020. En film på cirka 3 minuter om problemet sprids också via sociala medier.
Kampanj-filmen
Tema: Reklam
Alkoholreklam…
…ökar kraftigt i Sverige. Över 1,3 miljarder kronor satsade alkoholindustrin 2014.
Enligt forskning påverka reklam unga att dricka mer och börja dricka tidigare.
Svenska förbudet mot tv-reklam för alkohol kringgår några programbolag genom att sända till svenska tittare från Storbritannien, där den är tillåten. Process har länge pågått om EU:s AV-direktiv kan användas för att skydda mottagarlandets regler. EU-kommissionen avslog 2018 svenska myndigheters begäran att försöka stoppa tv-bolagens reklam och att hota med böter.
Läs mer
Relaterat
- Filmer för nykter midsommar
- I coronakrisens kölvatten ökar beroendeproblemen
- Cannabis-kockar tävlar i Netflix-tv
- ”Alkohol skadar men politiken saknas”
- Flera spelbolag får miljonböter
- TV bör skaffa mer kunskap om cannabis
- Lobbyister vill normalisera cannabis
- Ministern beredd strypa spelreklamen
- Ökat spelmissbruk bland unga
- Spelberoende jämställs med drogmissbruk