WASHINGTON DC I takt med att cigarrettrökningen minskar i Västvärlden, satsar tobaksindustrin allt mer på e-cigarretter – och på marijuana. Särskilt i USA där fler unga idag röker cannabis än tobak.
Det är lätt att förstå när man studerar rökvanorna hos ungdomar i USA. Bland 18-åringarna är det rekordlåga 7,6 procent som röker vanliga cigaretter, medan 20,9 procent använder e-cigaretter eller vaporizers. Även bland de 18-åriga marijuanarökarna – som är fler än tobaksrökarna i USA – ökar användningen med e-cigarretter.
Hela 22 procent röker marijuana på vanligt sätt och 7,5 procent gör det med vaporizers. Siffrorna från Monitoring The Future Study (pdf-fil) anger användning minst en gång under de senaste 30 dagarna.
I USA har tobaksjätten Altria (äger cigarettmärket Philip Morris) investerat 12,8 miljarder dollar i e-cigarettmärket Juul, som snabbt kapat åt sig tre fjärdedelar av e-cigarettmarknaden i landet. Juul är särskilt populärt bland tonåringar tack vare att man lanserat smaksatt tobak. Genom detta har unga som aldrig rökt cigaretter provat Juuls produkter och blivit nikotinberoende, rapporterar CNBC.
En annan utveckling av tobaksindustrin går via marijuana. Altria har investerat 1,8 miljarder dollar i det kanadensiska cannabisföretaget Cronos Group. Ett samarbete som gynnar båda företagen eftersom Altrias erfarenheter med e-cigaretter för nikotin är ett sätt att vänja även marijuanarökarna med denna nyare intagningsmetod.
Samtidigt har även alkoholindustrin fått upp ögonen för cannabis, som Drugnews tidigare rapporterat. Spetsade öl och läsk med essenser av drogen förbereds och amerikanska dryckesbolag har investerat i marijuana-företaget Canopy på Kanadabörsen.
Relaterat
- E-cigg får inte smaka godis
- Big Marijuana puffar på trots vapinglarm och pandemi
- Hiv-smittade marijuanarökare oftare lungsjuka
- Tuffa tider för cannabisföretag i Kalifornien
- Reaktioner på AP-fondens cannabisaktier
- Statliga AP7-fonden investerar i cannabis
- Coca Cola vill smaksätta med cannabis
- FDA hotar förbjuda vissa e-cigg i USA
- Stor bryggare satsar i cannabisföretag
- Heineken släpper cannabis-öl
- ”Big Marijuana” lockar investerare