Finska Alkos försäljning dök

HELSINGFORS Finska matbutiker får från årsskiftet sälja starkare alkoholdrycker, upp till 5,5 procent. För finska motsvarigheten till Systembolaget sjönk som en följd försäljningen i januari rejält av starköl, alkoläsk och cider.

Totalt var minskningen 7,5 procent jämfört med samma månad ifjol för Alko. Men i liter sjönk ölförsäljningen 27 procent, ”long drinks” 39 procent och cider 12 procent, rapporterar Yle.

En förklaring är den nya alkohollagen som började gälla från årsskiftet som delvis häver Alkos ensamrätt. Bensinmackar, livsmedelsbutiker och kiosker får sälja drycker upp till 5,5 volymprocent alkohol (tidigare 4,7 procent). En ökad gränshandel har även märkts från Sverige.

Alko bedömmer att sin försäljning av öl, cider och alkoläsk kan komma att minska hela 70 procent, vilket kan leda till att flera statliga alkoholbutiker måste läggas ner och anställda sägas upp.

Alkos försäljning har minskat tio år i rad. I utredningen till nya lagen bedöms att butiker i glesbygd kan komma ersättas av särskilda butiksbilar från Alko, enligt Yle.

Andra ändringar i lagen från årsskiftet är att Alko ökat sina öppettider till klockan 21 på vardagar och 18 på lördagar. Och att mikrobutiker kan ansöka om att få sälja drycker om högst 12 alkoholprocent direkt till kunder.
Krogar och pubar i Finland kan från mars få servera alkohol till klockan 4 på morgonen, en timme längre än tidigare, efter en anmälan.

Det var  jämt i riksdagen när lagen röstades genom i december, vad gäller höjd alkoholgräns i butiker så föll rösterna 98 ledamöter för och 94 emot. Ett hälsoutskott hade varnat för att uppluckringar skulle öka tillgången och konsumtionen av alkohol.

Flera har i minnet bakslaget av en kraftig spritskattesänkning 2004 (för att föröska hejda införsel av billig alkohol från Baltikum), men som följdes av fler alkoholrelaterade skador och dödsfall i Finland. Skatten har därefter höjts i flera omgångar.

Annonser