Sedan projektet ”Fotboll utan fylla” startade har andelen kraftigt berusade besökare på Friends Arena och Tele2 sjunkit med 40 procent, fler berusade nekas inträde och nekas köpa alkohol inne på arenorna. Det visar nya mätningar i år på AIK, Djurgården och Hammarbys allsvenska fotbollsmatcher.
Efter problem med bråk, hat och stök i samband med fotbollsmatcher så lanserades ifjol kampanjen ”Fotboll utan fylla” för försöka att minska berusningsnivån. Deltog gör de tre stockholmsklubbarna tillsammans med Systembolagets dotterbolag IQ-initiativet och nära samarbete med restauratörer på arenorna. Och anlitade forskare på STAD (Stockholm förebygger Alkohol- och Drogproblem) följer upp satsningen.
En baslinjemätning 2015 med alkoholmätare bland besökare på de två Stockholmsarenorna visade att varannan fotbollsbesökare hade druckit före match och att var tionde var kraftigt berusad (hade i snitt 1,35 promille!).
I år har alltså uppföljande mätningar gjorts sedan kampanjen drog igång med filmer, information och utbildning om ansvarsfull alkoholservering etc. för cirka 1300 personer (klubbrepresentanter, entrévärdar, arenaanställda, serveringspersonal m fl) och tyder redan på haft effekt.
Blåsmätningar på sex allsvenska matcher visar att andelen kraftigt berusade besökare i år har sjunkit med 40 procent vid de tre lagens hemmamatcher, jämfört med 2015. Och andelen kraftigt berusade som stoppats i entrén har ökat 154 procent och andelen som nekats handla alkohol inne på arenorna ökat 78 procent. De två senare siffrorna grundas på studier med skådespelare som agerat kraftigt berusade.
– Att vi redan efter så pass kort tid kan se så stora förändringar när det gäller exempelvis andelen kraftigt berusade personer är otroligt roligt. Det tyder på att sättet vi jobbar på, i kombination med det stora engagemang och hårda arbete från alla inblandade i Fotboll utan Fylla, fungerar, säger alkoholforskaren Johanna Gripenberg, sektionschef på STAD, i en kommentar.
Lagens representanter ser flera fördelar med att synen på alkohol i samband med fotboll förändras och att man hittat en metod som fungerar att sänka berusningsnivån på läktarna.
– Engagemanget som alla parter inom Fotboll utan Fylla visat då man jobbat med att förändra synen på alkohol i samband med fotboll har varit fantastiskt. Fotboll utan Fylla handlar inte om att torrlägga fotbollen, utan om att skapa en så positiv fotbollsupplevelse som möjligt för så många som möjligt och de stora positiva förändringarna vi redan ser visar att vi är på rätt väg, säger Henrik Koch, säkerhetschef AIK Fotboll.
Syftet med ”Fotboll utan fylla” är att skapa ”en så positiv fotbollsupplevelse för så många som möjligt genom att minska andelen kraftigt berusade besökare” på matcher. Och förändra attityden till alkohol i samband med fotboll.
3-årigt projekt
- Projektet ”Fotboll utan fylla”, med fotbollsklubbarna AIK, Djurgården och Hammarby samt STAD och IQ-initiativet, ska pågå i tre år och är i första hand koncentrerat kring arenor i Stockholm.
- Men erfarenheterna är tänkt att sedan spridas till andra klubbar och idrotter runt landet.