VICTOR,N.Y/TORONTO Amerikanska alkoholföretaget Constellation Brands, som gör populära sommarölen Corona, köper miljardaktiepost i kanadensiskt cannabisföretag och vill satsa på cannabis-öl.
Constellation Brands förvärvar minoritetspost på 9,9 procent av aktierna i Canopy Growth för motsvarande 1,6 miljarder kronor, rapporterar Wall Street Journal.
Canopy odlar och produktutvecklar cannabisprodukter – särskilt inom medicinsk cannabis – och är noterat på Toronto-börsen. Företaget är världens största inom legal marijuana-business med ett marknadsvärde på runt 14,3 miljarder kronor.
Constellation är känt för Corona-öl, Svedka vodka med flera och har bryggerier, vingårdar och spritdestillerier i flera länder och planerar att ta fram öl med cannabis för marknaden i USA i legaliseringens spår. Alkoholföretaget förväntar att drogen blir tillåten i hela landet i framtiden, och vill utöka sortimentet.
– Vi tror att det är högst sannolikt med tanke på vad som händer på delstatsnivå. Vårt företags framgång är resultat av att tidigt identifiera nya konsumenttrender, detta är ytterligare steg i den riktningen, säger företagets vd Rob Sands i uttalandet.
Men företaget uppger att det avvaktar med tillverka cannabisbaserade drycker i USA till preparatet är godkänt på alla nivåer i hela landet. Idag har åtta delstater godkänt odling och försäljning av cannabis för rekreationell användning (Kalifornien från nästa år) och över hälften av USA:s delstater tillåter i medicinskt syfte.
I Kanada är medicinsk marijuana tillåtit sedan länge och 2018 har regeringen uppgivit att det blir legalt för nöjesbruk för vuxna.
Legala cannabis-marknaden växer och tros nästa år vara värd över 60 miljarder kronor i Kanada och nära 90 miljarder kronor i USA, uppger sajten Breakit.se som hänvisar till analysföretaget Monitor.
Tidigare i år skrev Drugnews om att Heinekenägda bryggeriet Lagunitas i Kalifornien har lanserat ett IPA-öl med innehåll av cannabis-essenser, men utan rusämnet THC.