Almedalsdrinken släcker törsten i Visby

Almedalsdrinken har bidragit till att göra politikerveckan i Visby nyktrare. På söndags serverades de första drinkarna på folkrörelseplatsen Soberian, i år med smak av svartvinbär, tranbär och blåbär.


I ett samtal om alkoholfri kultur i en ganska stinn alkoholmiljö medverkade först landshövding Cecilia Schelin Seidegård och Karin Hagman från NBV. Ungdomsdrickandet minskar och Systembolagets alkoholfria sortiment och försäljning ökar. Hur kan den trenden bibehållas?

Därefter bjöds alla till att prova årets Almedalsdrink – den sjätte i ordningen.

Daniel Carlsryd serverar nya Almedalsdrinken. Foto: Per-Olof Svensson

I folkrörelsetältet Soberian hade man laddat upp med 300 gratis drinkar.
– Det är full fart – bär, saft och is, allt måste funka när vi serverar så många. Finns stort intresse varje år om hur nya drinken smakar. Själv tycker jag årets har god vuxensmak, säger Daniel Carlryd, samordnare från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, till Drugnews.

Han har medverkat som bartender vid de flesta drinksläppen sedan startåret 2012 – då drinken fick utmärkelsen Hetast i Almedalen.
Rosévinutbudet är inte lika dominerande på mingel och fester som förr under politikerveckan.
– Jag menar att Almedalsdrinken har bidragit till det. Helt klart. Dessutom underlättar det för arrangörer av mingel genom att slipp behöva söka serveringstillstånd, säger han.

I flera sammanhang anses alkohol fortfarande har en självklar roll – men då exkluderas unga och personer som inte vill dricka det. Det har behövts alternativ till mineralvatten – det har Almedalsdrinken hjälpt till att fylla, menar arrangörerna.

Första året baserades drinken på jordgubbar, senare på hallon och andra bär. I årets drink ingår blåbär, svartvinbär och tranbär. Plus lime, tonicvatten och is.
Under veckan serverades den på flera andra arrangemang – uppåt 5 000 drinkar kommer nog gå åt i värmen.

Även Carlsberg har en alkoholfri drink i Almedalen, sin ”rosøol”. Försäljning av alkoholfri öl har ökat sedan bryggeriet lanserade sin första 2006, nu har man åtta i sortimentet.

Under Almedalsveckan kommer tiotusentals besökare till Visby – lobbyister, politiker, ideela föreningsmänniskor och många kommuner och företag lägger miljoner på att försöka påverka och synas.

Över 4000 evenmang ordnas i år i det officiella programmet. Partierna står i centrum med sina olika dagar. Flera betraktar veckan som en politisk start till riksdagsvalet nästa år.

Föreningsevenemangen är många – i exempelvis Soberian (Folkrörelser mot drogers medlemsorganisationer plus CAN med digert utbud) som i ett tält på Hamnplan (där Kris, ECAD och RNS samsas) kommer folkhälsa, alkohol och andra droger att debatteras.

Annonser