IQ-chef: regeringen fegar om alkohol

IQloggaNå fler unga, sprid goda projekt om smartare syn på alkohol, ifrågasätta alkoholreklam. IQ-initiativets nya vd Juan-Pablo Roa rivstartar och ger även regeringen en känga: ”Den har kanske lite beröringsskräck i alkoholfrågan”, säger han.

Juan-Pablo Roa tillträdde nyligen som chef på IQ, ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Det är full aktivitet på kontoret under takåsarna i centrala Stockholm när Drugnews tittar in.

Han verkar redan hemtam och presenterar de övriga sex anställda.
– Ett fantastiskt gäng engagerade och kunniga kollegor. Det känns bra att börja här och jag hade gott intryck av IQ redan tidigare. Duktiga på att lyfta alkoholfrågan – utan pekpinnar. Följa attitydförändringar och verka för att minska alkoholskador, särskilt bland unga vuxna, säger han och kilar ut till köket och hämtar fika.

Juan-Pablo, 32 år, föddes i Chile och kom som barn till Sverige som flykting med familjen och hamnade så småningom på Gotland där han växte upp.

Folkhälsa och alkoholfrågor kom han i kontakt med som politiskt sakkunnig hos statsrådet Gabriel Wikström och delvis under tiden i SSU. Och under studieåren jobbade han extra som bartender på nattklubbar.
– Jag såg även alkoholens baksidor och hur fulla människor beter sig, det är inte alltid vackert…

IQ har märkts alltmer i medier med kunskap och fakta. Juan-Pablo vill fortsätta på den vägen och också delta mer i samhällsdebatten.

Han upprörs över att satsningar på alkoholreklam ökat kraftigt, från 8 miljoner vid millennieskiftet till uppåt 1,4 miljarder kronor per år numer.

– Vi vet att det bidrar till att öka konsumtionen, särskilt bland unga vuxna. Åldersgränser funkar inte på nätet, godisbutiker kan sälja chokladkakor med whiskymärkeslogga, tv-kanaler fortsätter sända alkoholreklam via utlandet till Sverige. Det diskuteras mer tillsyn och nya regler. Men politiken och regeringen måste ta ett helhetsgrepp, och inte dutta, skickar han med till sin forna arbetsgivare.

Alkoholen är en ”superviktig” folkhälsofråga – som berör de flesta, anser han. Den påverkar enskilda och samhälle och bidrar till trafikolyckor, våld, familjetragedier, belastar sjukvård och har även cancersamband, vilket uppmärksammats senare tid.

– Då tar regeringen tyvärr fram en svag ny ANDT-strategi för alkohol. Den borde istället varit mer konkret med mål att minska totalkonsumtionen och har ju fått berättigad kritik. Regeringen har kanske lite beröringsskräck i alkoholfrågan, säger Juan-Pablo Roa.

Juan-Pablo Roa vid IQ:s prishylla. Nya nomineringar på gång. Foto: Drugnews
Juan-Pablo Roa vid IQ:s prishylla. Nya nomineringar på gång. Foto: Drugnews

Han planerar inga stora förändringar av verksamheten på IQ. Utan vill fortsätta driva Tonårsparlören (som stöttar föräldrar till barn i 14-årsåldern), Alkoholprofilen där alla på nätet kan testa och fundera över sitt drickande och hittills har nära en miljon tester gjorts. En fantastisk siffra som leder till eftertanke, menar han.

Det årliga Alkohol-index som IQ sammanställer visar hur attityder förändrats över tid.
– Unga har blivit allt mer negativt inställda till berusningsdrickande, men från höga nivåer Men attityder till vardagsdrickande är betydligt mer tillåtande. Vi kan inte vara nöjda, utan fortsätter driva frågorna, säger Juan-Pablo Roa.

Nya kampanjer planeras och IQ har skickligt lyft alkoholnormer i olika situationer (på jobbet, sociala medier, bland studenter, idrotten mm).

Uppmärksammade filmer har vunnit flera priser och nu är reklamfilmerna Äntligen torsdag! och Vem bestämmer? nominerade till Guldägget.
– Vinna priser är inte avgörande, men är kul och kvitto på att kampanjer haft effekt, säger han.

Några utmaningar Juan-Pablo ser närmast är hur IQ ska kunna nå unga även framöver. Det blir allt svårare att nå den prioriterade målgruppen som mindre kollar på TV och kampanjfilmer, utan mer finns på nätet.

Han vill fortsätta med en offensiv kommunikation. Men även nätverka och mer lyfta IQ-projekten, de cirka 1200 projekt som lokalt gjort bra förebyggande insatser i alkoholfrågan.

– IQ har varit duktig på att identifiera bra initiativ, men vi kan nog bli ännu lite bättre på sprida de goda exemplen, så att de som bor i till exempel Varberg kan inspireras av vad andra i Luleå har gjort, säger Juan-Pablo Roa till Drugnews.

IQ:s nye vd har börjat bli varm i kläderna och har visioner. Sedan går han ut i köket och diskar kopparna. Ren avkoppling, tycker han.

Annonser