Alkoholreklam riktas till kvinnor – foster skadas

JOHANNESBURG Alkoholindustrin vänder sig alltmer till Afrika, Asien och Latinamerika när andra marknader mättats. Reklam riktas till nya grupper som unga kvinnor, vilket riskerar leda till ökade fosterskador.

Sydafrika har högst andel alkoholskadade barn i hela världen. I några delar av landet har vart fjärde barn så kallat fetalt alkoholsyndrom, eftersom modern drack alkohol under graviditet. Det rapporterar Sveriges Radios korrespondent som talat med en kvinna vars barn skadades.

Men då hälften av befolkningen inte dricker alkohol, fler kvinnor än män, så riktas nu marknadsföring särskilt till kvinnor. Bryggerijätten SAB Miller och andra alkoholföretag har bland annat reklam för cider till flickor i storstäder.

Prof Charles Parry
Professor Charles Parry

– Det här kommer oundvikligen öka risken för att fler barn föds med alkoholskador framöver eftersom många unga kvinnor inte märker att de är gravida förrän efter många veckor, säger professor Charles Parry vid Sydafrikas medicinska forskningsråd (SAMRC), till SR.

Han beskriver läget som ”en stor strid nu” i Sydafrika mellan alkoholindustrin och hälsoministeriet. Industrin – som fått sportministeriet med sig som är orolig att missa sponsorintäkter – vill stoppa ett förslag om reklamförbud, högre minimiålder och skatt på alkohol. Samhällets kostnader för alkoholskador är enorma och förslaget ett försök att minska supande.

Sara Heine på IOGT-NTO:s internationella verksamhet säger att mest frekvent drabbas barn av alkoholskador i vindistrikten i Sydafrika. Hon tycker det är bra att radion uppmärksammar problemet.
– Att industrin ger sig ut på jakt efter nya marknader har vi sett i flera år, inte bara i Afrika utan även i Asien och Latinamerika, säger hon till Accent.

Annonser