Bakläxa för 14 alkoholannonsörer

Konsumentverket har efter tillsyn anmärkt på 25 annonser från fjorton alkoholföretag. Annonserna anses inte vara måttfulla.

Uttryck som ”Ett riktigt fynd!”, ”Bästa köp!” och ”Superfräsch!” är bland annat uttryck som använts i annonserna, mestadels för vin.

Konsumentverket anser att uttryck som dessa i reklam uppmanar till bruk av alkohol och inte är saklig presentation och därmed strider mot alkohollagens krav på särskild måttfullhet.

De 14 kritiserade företagen får nu möjlighet att yttra sig innan tillsynsmyndigheten tar ställning till om ytterligare åtgärder, rapporterar tidningen Resumé.

• Företagen som bakom den ifrågasatta reklamen är: Giertz Vinimport, Janake Wine Group, Supreme Wine & Spirits, VCT Sweden, Intermondi, Chris Wine & Spirits, Vinunic, WineWorld Sweden, The WineAgency Sweden, Prime Wine Sweden, GT Vinimport, Enjoy Wine & Spirits och Contemporary Wines Sweden.

Tema: Reklam

Alkoholreklam…

…ökar kraftigt i Sverige. Över 1,3 miljarder kronor satsade alkoholindustrin 2014.
Enligt forskning påverka reklam unga att dricka mer och börja dricka tidigare.

Svenska förbudet mot tv-reklam för alkohol kringgår några programbolag genom att sända till svenska tittare från Storbritannien, där den är tillåten. Process har länge pågått om EU:s AV-direktiv kan användas för att skydda mottagarlandets regler. EU-kommissionen avslog 2018 svenska myndigheters begäran att försöka stoppa tv-bolagens reklam och att hota med böter.

Läs mer

Annonser