Antilanga-påsar till 20-åringar

I dagarna får 9 000 tjugoåringar i de tre storstadslänen en tygkasse hem i brevlådan med texten ”Sorry syrran”. En del av kampanjen ”Hejdå alkoholskador”, dessutom animerade kortfilmer.

Det är 20-åringar i Stockholms län, Västra Götaland och Skåne som får brev med påse, som liknar en systemkasse. Avsikten är att få unga vuxna att tänka till och låta bli att bjuda eller köpa ut alkohol till minderåriga.

– Äldre kompisar och deras syskon är den vanligaste källan till alkohol för minderåriga. Vi vet från fokusgruppsintervjuer att äldre syskon köper ut för att deras småsyskon inte ska gå till en okänd langare. Men en undersökning vi gjort visar att två tredjedelar av de 16-åringar som dricker alkohol skulle låta bli att skaffa alkohol om de inte fick tag på den från någon de känner, säger Anna Raninen vid Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning.

Förutom tygkassen, så har årets kampanj kompletterats med animerade kortfilmer för sociala medier med olika ”langarmyter”, typ ”kidsen går till langare om jag säger nej”.

Enligt CAN:s skolenkäter så råkar flera unga ut för jobbiga konsekvenser på fyllan. Var tionde elev i årskurs 9 har råkat för en olycka eller skadats. Och 14 procent har haft oskyddad sex när de druckit alkohol.

Anna Raninen– Äldre kompisar och syskon kan utan större ansträngning göra något riktigt bra här, göra skillnad. Om de låter bli att bjuda eller köpa ut minskar risken för olyckor, mopedfylla eller sex som man sedan ångrar, säger Anna Raninen.

Något som har betydelse för om någon langar till unga är om denne själv drack alkohol som tonåring. Allt fler skolelever dricker innan de uppnått åldersgränsen enligt undersökningar, vilket kan leda till att färre kommer att langa framöver.

Kampanjen ”Hejdå alkoholskador” inleddes ifjol med att 20-åringar i storstäder fick en uppblåsbar hjärna med samma budskap – att inte bjuda eller langa till unga.

Redan denna vecka börjar kampanjens effekter utvärderas. Målet för filmerna har redan nåtts då de visats över 310 000 gånger. CAN genomför kampanjen med länsstyrelser i storstäderna och med medel från Folkhälsomyndigheten.

Annonser