MHF: när uppfylls vallöftena om trafiken?

I ett öppet brev till inrikesminister Anders Ygeman undrar Motorförarnas Helnykterhetsförbund när regeringen ska uppfylla konkreta löften före valet om trafiksäkerhet och motverka rattfylleri.

Anders Ygeman (S).
Anders Ygeman (S).

Strax före valet 2014 medverkade Anders Ygeman (S), då ordförande för riksdagens trafikutskott, på trafiksäkerhetsseminariet i Tylösand och gav tre vallöften:

  1. Ett samlat myndighetsansvar för trafiksäkerhetsarbetet
  2. Säkra statlig finansiering för alkobommar. Sveriges största hamnar ska ha alkobommar
  3. Sverige ska anta EU:s mål om halverat antal döda i trafiken

– Vi applåderade och ropade glatt då. Nu har det gått ett år, Ygeman har blivit minister och vi är spända och nyfikna över när regeringen ska uppfylla de vallöftena, säger Göran Sydhage, VD för MHF, till Drugnews.

Han poängterar i öppna brevet i fredags att organisationen är glad över att regeringen låter utreda hur automatiska alkobommar ska införas i större hamnar. Fast det MHF-ledda framgångsrika projektet i Frihamnen i Stockholm med sex bommar har ännu inte fått klart med vidare finansiering i väntan på slutliga beslut. (Nu hotar folkrörelsen att skruvar ner anläggningen om inte det löser sig snabbt, ”våra medlemmar kan inte sponsra staten”, säger han).

Och Sydhage undrar i brevet hur det går med två andra löftena, om det är det tyst, menar han.
– Det behövs ett samlat myndighetsansvar för trafiksäkerhet, idag är för många inblandade och ansvaret bollas runt. Exempelvis mellan trafikverket, transportstyrelsen och polisen, säger Sydhage.

Vad gäller internationellt, så har Sverige varit ledande i trafiksäkerhetsarbete, men övriga Europa är på väg ifatt. 26 EU-länder har antagit EU:s halveringsmål av antal trafikdöda mellan åren 2010 till 2020, men Sverige har ännu inte anslutit. Det skulle innebära ändra målet till högst 133 istället för 220 omkomna i trafiken i Sverige till år 2020. Ifjol avled 275 personer på vägarna i Sverige.

Anna Johansson. Foto: Kristian Pohl
Anna Johansson. Foto: Kristian Pohl

Idag är infrastrukturminister Anna Johansson (S) ansvarigt minister för trafikfrågor, men vallöftena gavs av Anders Ygeman (idag inrikesminister med bland annat ansvar för polis och säkerhet), så därför har MHF valt att rikta brevet och påminna honom.

På måndag inleds årets trafiksäkerhetskonferens i Tylösand och statsrådet Anna Johansson kommer. MHF kommer då att ställa henne mot väggen om de tre löftena om trafiksäkerhet och trafiknykterhet.

Tema i år i Tylösand – en mötesplats för alla som arbetar med Nollvisionen i trafiken – är vad som kan göras för de cirka 4 900 personer som årligen allvarligt skadas i trafiken, omkring 1 000 av olyckorna är alkoholrelaterade.

Tema: Rattfylleri

Påverkad…

… i trafiken95-ratt3.jpg

År 2018 omkom totalt 325 personer i vägtrafiken i Sverige. Enligt Trafikverket omkom 23 procent av dem (75 personer) i en alkohol- eller drogrelaterad olycka. I genomsnitt är var femhundrade bilist rattonykter, cirka 0,2 procent av förare i trafiken.

Polisens nykterhetskontroller har minskat under senare år. Fler som upptäcks idag är påverkade av narkotika än av alkohol. Under 2018 polisanmäldes cirka 25 900 rattfylleribrott (14 300 gällde narkotika), en ökning med 3 procent.
Elsparkcyklar blir allt vanligare i trafiken, med ökad antal olyckor, men omfattas inte ännu av trafiknykterhetsregler.
• Källor: Trafikverket, Brå och MHF.

Läs mer

Annonser