Målvakter utnyttjas på spritbussar

Tonvis av billig alkohol förs olagligt in i Sverige med hjälp av ”turistbussar”. Kalla Fakta på TV4 visar tisdag kväll med dold kamera hur fattiga och utslagna personer utnyttjas som målvakter på smuggelresor till och från tyska gränsbutiker.


Trailer till TV4 Kalla Fakta, 2 juni klockan 21 – 22.

Nära dagligen rullar bussar fullastade med billig sprit, vin och starköl in i Sverige. I en omfattande smuggelhärva missbrukas möjligheten för resenärer att från 2004 får ta med sig otroliga mängder alkohol från annat EU-land, om den officiellt är avsedd för eget bruk.

Från att tidigare pirror med alkohol drogs av resenärer, sedan pickup-bilar fyllda med alkohol, så har nu ligor hyrt in eller köpt bussar och ordnar ”turistresor” till gränsbutikerna. Arbetslösa och förtidspensionärer rekryteras som resenärer för uppge i tullkontrollen att det är deras ranson de för med sig över gränsen.

Utanför gränsbutik i tyska Rostock i somras. Foto: Drugnews
Utanför gränsbutik i tyska Rostock

”Det är en smuggelhärva med kamouflerade svenska bussar som åker som turister”, säger en källa till Kalla Fakta som med dold kamera följer med på en resa till Puttgarden och Burg. Bussbolagets ägare är med och organiserar vilken alkohol som inhandlas i lågprisbutiken, samlar in kvitton och sen stuvar gänget in tonvis med drycker. Alla verkar ha tydliga roller och uppgifter.

Flera medier har tidigare beskrivit hur misstänkta spritbussar rullar till Östergötland, längs Västkusten och längre uppåt landet. Alkoholen lastas av längs vägen till väntande bilar och sprids vidare. Till vanliga köpare som vill spara några kronor och till ungdomar som inte får handla på Systembolaget.

Joakim Stenman, Östgötapolisen.
Joakim Stenman, Östgötapolisen.

I Östergötland har projektet Bus Stop satte polisen spaning på adresser som hämtat spriten.
– Vi kunde se dagen efter hur ungdomar kom och köpte alkohol av de här personerna. Så kunde vi hitta kopplingen till de här bussarna, säger ungdomspolisen Joakim Stenman i Kalla Fakta. Det har blivit ett samhällsproblem, menar han.

En spritbuss kan dra in 20 miljoner kronor om året, utan att betala skatt. Tullen känner igen många av passagerarna som åker med flera gånger i veckan.
– Risken att åka fast är mindre och straffen lindrigare än om man smugglar narkotika. Men vinsten är minst lika stor, säger Ulf Ängemo vid tullen i Helsingborg i programmet.

Den nya trenden med organiserad alkoholsmuggling med bussar och målvakter oroar många. Några tycker att det är dags att sänka svenska alkoholskatter för att minska vinsten av att åka och gränshandla alkohol.

IOGT-NTO reagerar på programmet och efterlyser krafttag mot kriminella nätverk som smugglar alkohol.
– Att ge tull och polis de befogenheter och resurser som krävs för att bekämpa den organiserade smugglingen måste vara prioriterat, säger kommunikationschef Linda Engström i ett uttalande.

Nykterhetsorganisationen menar att dels har smugglingens andel av den alkohol som dricks minskat senare år. Dels att forskning och instanser som WHO Europa avråder från att sänka alkoholskatter för att minska smuggling, istället förordar de ökad kontroll.
– Brott ska bekämpas med tull och polis, inte skattepolitik. Att sänka alkoholskatten löser inga problem, det skapar bara nya, säger Engström.

När Finland sänkte skatten 2004 för att försöka förebygga alkoholinförsel från Baltikum så blev resultatet kraftigt ökad konsumtion och relaterade skador och skatten fick höjas igen i omgångar.

• SÅ MYCKET FRAKTAR BUSSARNA
I Kalla faktas program framkommer att tullen kontrollerat en av spritbussarna från Östergötland sex gånger senaste senaste året. I snitt tog den bussen med sig: 802 liter starksprit, 875 liter vin, 269 liter cider/alkoläsk, 7 989 liter starköl, Källa: Expressen, Tullen

Åtgärder mot bussmuggling

Foto: Flickr/ JonCandyDet har visat sig juridiskt knepigt att lagföra busschaufförerna, passagerare som åker med som målvakter och personer som tar emot alkoholen längs vägarna. Men på ett samrådsmöte i svenska riksdagen ifjol med politiker, polis, tull och andra föreslogs flera åtgärder för att komma åt misstänkta spritbussar och organisatörer.

• Bland annat att minska införselkvoterna (eller i vart fall fixerade alkoholkvoter hur mycket resenärer får ta med sig i EU), väga överlastade fordon och bötfälla vid överlast, ökat myndighetssamarbete, anmäla fel på färdskrivare och passagerarlistor till tillståndsmyndigheter. Beslagta bussar som kör smuggelsprit (de är ju brottsverktyg), prioritera mer resurser mot langning.

• Rättsvårdande myndigheter i Västsverige försöker i vår störa illegal försäljning av alkohol, särskilt inriktas insatsen mot ”spritbussarna”.

Annonser