Norge slipper rysk vodkareklam

OSLO Under skid-VM i Falun riktades kritik mot att en rysk sponsor – som tillverkar vodka – tilläts synas överallt. Men inför helgens världscuptävlingar på Holmenkollen så har norska skidförbundet köpt ut sig och Petter Northug och andra åkarna slipper göra alkoholreklam.

Det är norska hälsoministeriet som satt staven i backen efter kritiken mot ryska vodkamärket Zimnjaja Doroga visades på skidåkares nummerlappar och utefter VM-banan i Falun.
– Reklam för alkoholfria produkter är tillåtet. Men bara om produkten har ett eget varumärke som inte kan förväxlas med producentens alkoholmärke, säger Hillevi Skyvulstad på hälsoministeriet till NRK.

Inför hotet att tvingas stoppa reklamen, så meddelar norska skidförbundet att man köpt ut sig och i stället slutit avtal med två norska aktörer inför helgens världscup-tävlingar i Oslo 13 – 15 mars. Trots att norska skidåkare under 15 tävlingar senaste två åren gjort reklam för det ryska vodkamärket.

– Direktoratet för hälsa har kommit med ett hot och de fick som de ville, säger Terje Lund, arrangemangschef i norska skidförbundet till NRK.

Skidstjärnan Petter Northug och de andra tävlande behöver därmed inte visa upp sig med vodkaloggan igen, åtminstone inte i Norge.

D323-VM-Ryskvodka0Den omdiskuterade vodkan produceras av ryska alkoholjätten Kristall Lefortovo, en av internationella skidförbundet Fis huvudsponsorer. Fis har avtal med såväl svenska som norska förbunden om att visa reklamen vid stora tävlingar. I Falun kringgick företaget reklamrestriktionerna genom att visa varumärket med kyrilliska bosktäver och lägga till ”voda” (vatten) istället för vodka.
På företagets hemsida finns inget om mineralvatten, men mer om sina sex premiumvodka-märken.

Nykterhetsrörelsen IOGT-NTO är en av de som reagerade mot att skid-VM förknippades med ett alkoholföretag och protesterade till arrangörerna.

Konsumentverket har inte ännu fått in någon anmälan mot ryska vodkaföretagets uppmärksammade reklamkupp i Falun.
– Vi skulle själva kunna öppna ett ärende om det uppenbart stred mot alkohollagen och vi fått kännedom om det. Men det råder ett lite oklart rättsläge om varumärken för alkohol vid utomhusreklam efter en dom, säger Emma Hedge, jurist på Konsumentverket, till Drugnews.

Marknadsdomstolen avgjorde i fjol ett ärende om varumärket för starkspriten Jägermeister på takbox och bilar som använts i fjällen och utanför restauranger stred mot lagen, vilket Konsumentverket ansåg. Men domstolen bedömde inte att det ”kan anses ha varit påträngande, uppsökande eller uppmanat till bruk av alkohol”. Däremot ansågs en eldshow med dansande flickor utanför en rockbar där spritsorten lanserades gått över gränsen.

Domen har lett till osäkerhet hos Konsumentverket var gränsen går för ”kravet på särskild måttfullhet” när varumärke används vid marknadsföring av alkoholreklam utomhus. Enligt tillsynsmyndighetens nyligen uppdaterade riktlinjer (allmänna råd) om marknadsföring av alkoholdrycker är dock huvudregeln att utomhusreklam för alkohol är oförenligt med kravet på särskild måttfullhet, (inklusive på allmän idrottsplats).

Tema: Reklam

Alkoholreklam…

…ökar kraftigt i Sverige. Över 1,3 miljarder kronor satsade alkoholindustrin 2014.
Enligt forskning påverka reklam unga att dricka mer och börja dricka tidigare.

Svenska förbudet mot tv-reklam för alkohol kringgår några programbolag genom att sända till svenska tittare från Storbritannien, där den är tillåten. Process har länge pågått om EU:s AV-direktiv kan användas för att skydda mottagarlandets regler. EU-kommissionen avslog 2018 svenska myndigheters begäran att försöka stoppa tv-bolagens reklam och att hota med böter.

Läs mer

Annonser