Gahrton åter åtalad för rattfylleri

Tidigare MP-språkröret och EU-parlamentarikern Per Gahrton åtalas för grovt rattfylleri efter en avåkning ifjol i Skåne. Han hittades med 1,89 promille alkohol i kroppen, men hävdar att han druckit vin efter olyckan. Nu vill politiker förbjuda ”eftersupning”.

Olyckan inträffade 5 februari ifjol en eftermiddag nära Tomelilla. Gahrton hade kört av vägen, skyllde på halka, och gick från bilen. När polis fann honom senare någon kilometer bort så var han märkbart påverkad och nära att ”ramla ner i diket framför radiobilen”, rapporterar Skånskan.

Gahrton, idag 72 år, hävdar själv att han drack vin kvällen före, körde av vägen dagen efter och gick iväg för att hämta hjälp. Och att han då drack vin i en mjölkpaket eller plastflaska (han minns inte säkert) som han sedan slängt.

Han beklagar det inträffade, men nekar till att han varit full under bilkörningen.
– Som sagt: jag drack kvällen innan och jag drack efter. Fanns det något kvar av det jag drack kvällen innan är det förstås inte bra, säger den kände samhällsdebattören till Kvällsposten och beklagar det hela.

Provtagning visade på 1,89 promille och han åtalas nu för grovt rattfylleri och riskerar upp till två års fängelse vid fällande dom.

Per Gahrton har åtalats för rattfylleri tidigare. 2005 krockade han i en rondell nära Arlanda med något för hög promillehalt. Två år senare krockade han på fel sida med en mötande bil nära Kristianstad. Han uppgav då att han druckit alkohol efteråt för att lugna ner sig (s.k. eftersupning), den gången vin och starköl i väntan på bärgning.

Tingsrätten friade honom från rattfylleri, då ”eftersupning” inte gick att utesluta, men dömde honom till böter för vårdslöshet i trafik.

Gahrton har berättat i SVT:s ”Min sanning” om sina alkoholproblem. Han går på AA-möten och har numer alkolås i bilen.

Flera politiker vill att ”eftersupning” ska kriminaliseras i samband med trafikolyckor. Riksdagens socialutskott väckte 2011 frågan om förbud, som följdes av en regeringsutredning. Utredaren ansåg dock att problemet inte var så stort, och att rättsprincipen att kunna dölja sitt brott inte ska straffas.
En lag mot eftersupning finns i Norge sedan 1959 och anses varit framgångsrik.

L-A Nordell
Lars-Axel Nordell

– Kryphålet i svensk lag måste täppas till. Det bör vara otillåtet att dricka några timmar efter att förare varit inblandad i en trafikolycka. Jag vet själv personer som haft som metod att ha en flaska liggande i bilen utifall, säger riksdagsman Lars-Axel Nordell (KD) till Drugnews.
Han har nu åter motionerat om att kriminalisera ”eftersupning”.

Tema: Rattfylleri

Påverkad…

… i trafiken95-ratt3.jpg

År 2018 omkom totalt 325 personer i vägtrafiken i Sverige. Enligt Trafikverket omkom 23 procent av dem (75 personer) i en alkohol- eller drogrelaterad olycka. I genomsnitt är var femhundrade bilist rattonykter, cirka 0,2 procent av förare i trafiken.

Polisens nykterhetskontroller har minskat under senare år. Fler som upptäcks idag är påverkade av narkotika än av alkohol. Under 2018 polisanmäldes cirka 25 900 rattfylleribrott (14 300 gällde narkotika), en ökning med 3 procent.
Elsparkcyklar blir allt vanligare i trafiken, med ökad antal olyckor, men omfattas inte ännu av trafiknykterhetsregler.
• Källor: Trafikverket, Brå och MHF.

Läs mer

Annonser