”Dags öka tillsynen av alkoholreklam”

Vi betalar ett högt pris för den ökade alkoholreklamen. Därför dags att öka tillsynen och utreda regelverket av reklamen, skriver beroendeläkaren Sven Andréasson och Magnus Jägerskog, IQ, i en debattartikel. /Namninsamling mot alkoholreklam startad.

Förra veckan presenterades att alkoholföretagen ifjol satsade nära 1,4 miljarder kronor på alkoholreklam, (bruttosiffror, exklusive sponsring och i sociala medier), enligt Sifos reklammätning.

”Mängden reklam för alkohol slår rekord. Därför är det hög tid att öka tillsynen av alkoholreklamen och utreda om dagens regelverk på ett tillräckligt bra sätt värnar folkhälsan”, skriver nu Sven Andréasson, professor i socialmedicin Karolinska Institutet, och Magnus Jägerskog, vd för Systembolagets dotterbolag IQ, i Dagens Samhälle.

Bilden av alkohol förknippad med njutning sprids alltmer via tidningar, tv-kanaler i reklam och sociala medier.

”Faran med normaliseringen av alkohol är att vi börjar se alkohol som vilken vara som helst och ”glömmer” bort de negativa konsekvenserna”, menar de två experterna.

Särskilt unga är en utsatt befolkningsgrupp för reklamen, som leder till att fler unga börjar dricka tidigare och mer. WHO pekar ut reglering eller förbud av alkoholreklam som en av tre åtgärder med stor effekt för folkhälsan.

Konsumentverket beslutade nyligen att skärpa allmänna råden för marknadsföring av alkohol till konsumenter.

KAMPANJ. ”Nu släcker vi ner alkoholreklamen!Nykterhetsrörelsen IOGT-NTO har startat en namninsamling via en kampanjnätsida för att stoppa all alkoholreklam, särskilt den som visas i tv. För varje underskrift skickas ett vykort till Sprit- och Vinleverantörföreningen. Efter ett par dagar har 886 personer skrivit under.

D309-IOGT-AlkoreklamNer1

Tema: Reklam

Alkoholreklam…

…ökar kraftigt i Sverige. Över 1,3 miljarder kronor satsade alkoholindustrin 2014.
Enligt forskning påverka reklam unga att dricka mer och börja dricka tidigare.

Svenska förbudet mot tv-reklam för alkohol kringgår några programbolag genom att sända till svenska tittare från Storbritannien, där den är tillåten. Process har länge pågått om EU:s AV-direktiv kan användas för att skydda mottagarlandets regler. EU-kommissionen avslog 2018 svenska myndigheters begäran att försöka stoppa tv-bolagens reklam och att hota med böter.

Läs mer

Annonser