Alkoholreklam fortsätter öka

Alkoholföretagens investeringar i reklam i Sverige har fördubblats på fem år och nådde ifjol nära 1,4 miljarder kronor, enligt Sifo:s reklammätning. ”Reklamen normaliserar drickandet. Det behövs en mer aktiv tillsyn”, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ, till Drugnews.

B1042-Alkoreklamkonf1.jpg
Alkoholreklam, även med övertramp

Från millennieskiftet har satsningar på alkoholreklam riktade till svenska konsumenter i tidningar, TV och utvalda internetsidor ökat från 8 miljoner till 1 376 miljoner kronor ifjol (+28 procent jämfört med året före). Det visar Sifo:s reklammätningar.

– Aldrig tidigare har konsumenter mötts av så mycket alkoholreklam som nu. Och mediainvesteringen betalar sig – reklamen påverkar försäljningen uppåt och normaliserar alkohol. Vi dricker oftare och mer. Det finns en tydlig växelverkan, säger Magnus Jägerskog, på Systembolagets dotterbolag IQ, som följt utvecklingen.

Den förstärks även genom snack om alkohol i tv-soffor, vinspalter och på sociala medier.

Magnus Jägerskog, IQ. Foto: FREDRIK HJERLING
Magnus Jägerskog, IQ. Foto: FREDRIK HJERLING

Även om det är bruttosiffror och listpriser som följs under åren (dvs. rabatter kommer inte med), så är satsningarna nog ändå större. Dels förekommer mycket reklamaktivitet på sociala medier, dessutom sponsring på musik- och kulturfestivaler som inte är inräknade.
– Då skulle siffrorna vara ännu större, säger Jägerskog.

Enligt Sifos om mätning om reklamkakan så utgör sprit 17 procent. Men av alkoholreklam i TV, (som egentligen är förbjuden i svensk lag, men sänds via Storbritannien), så handlar 85-90 procent om sprit.

Reklam i medier för vin är den stora delen, knappt 80 procent, och öl resten. Reklam för lättöl och alkoholfria alternativ är inte inräknat. Grafen visar att reklamökningen tagit rejäl fart efter att reklamförbudet för alkohol i tryckta medier försvann efter Gourmetdomen.

ur TV-reklam för ungdomsvin
ur TV-reklam för ungdomsvin

Enligt alkohollagen gäller måttfullhet, inte vända sig till unga, inte anspela på sexuell framgång och inte uppmuntra till konsumtion. I tryckta medier gäller reklam för drycker med högst 15 volymprocent.

Branschen har försökt självsanera återkommande övertramp genom att inrätta en alkoholgranskningsman. Men reglerna utmanas hela tiden – överallt, och det mesta anmäls inte. Men när IOGT-NTO drog igång kampanjen ”Alkoholstörningsjouren” ökade anmälningarna 800 procent till Konsumentverket på några månader. TV-reklamen till svenska tittare via London håller på att ses över, myndigheter har nyligen vänt sig till EU-kommissionen.

Nu ska myndigheten släppa nya riktlinjer för hur regelverket kring alkoholreklam ska tolkas.
Vi vill med våra nya riktlinjer göra det enklare för alla alkoholleverantörer att marknadsföra sina produkter på rätt sätt. Vi kommer bland annat att tydliggöra hur vi ser på alkoholreklam på evenemang och i sociala medier som ofta riktas mot unga, säger Emma Hedge, jurist på Konsumentverket, i en kommentar.
Myndighetens nya Allmänna råd för marknadsföring av alkoholdryck till konsumenter ska gälla från 1 mars.

Magnus Jägerskog på IQ välkomnar tydligare riktlinjer, och vill även se en aktivare tillsyn överlag av alkoholreklam. EU-studier visar att särskilt unga påverkas av reklamen och börjar dricka tidigare och mer, än de som inte sett reklamen.

WHO pekar på att marknadsföring tillsammans med tillgänglighet och pris påverkar konsumtion och alkoholskador.

– Alkohol är inte vilken vara som helst. Det är dags för både en mer aktiv tillsyn och för beslutsfattare att fundera över vad alkoholen får kosta folkhälsan. En utredning och översyn om dagens reklamregler räcker skulle behövas mot bakgrund av dagens förändrade medielandskap, säger Magnus Jägerskog.

• Fotonot: Sifos reklammätningar, som IQ redovisar, är brottosiffor och inkluderar inte sponsring, aktiviteter på sociala medier och bara ett urval av internetsajter. Direktreklam för kvartal 4 ifjol är inte medräknade, men utgör jämförelsevis en liten kanal.

Tema: Reklam

Alkoholreklam…

…ökar kraftigt i Sverige. Över 1,3 miljarder kronor satsade alkoholindustrin 2014.
Enligt forskning påverka reklam unga att dricka mer och börja dricka tidigare.

Svenska förbudet mot tv-reklam för alkohol kringgår några programbolag genom att sända till svenska tittare från Storbritannien, där den är tillåten. Process har länge pågått om EU:s AV-direktiv kan användas för att skydda mottagarlandets regler. EU-kommissionen avslog 2018 svenska myndigheters begäran att försöka stoppa tv-bolagens reklam och att hota med böter.

Läs mer

Annonser