KO la ner anmälan om festsponsring

Konsumentombudsmannen lägger ner ett tillsynsärende där Carlsberg anmäldes för att skänkt alkohol till en kändisbloggares födelsedag. Bryggeriet uppger att dess rutinerna setts över.

Det var IOGT-NTO:s rapportör för sociala medier, Jessica Stridh, som anmälde Carlsberg Sverige sedan bryggeriet sponsrat bloggerskan Clara Henrys födelsedagsfest med alkoholhaltig cider. Ett agerande som uppgavs bryta mot marknadsförings- och alkohollagen.

Anmälaren reagerade mot marknadsföring av alkohol riktat till ungdomar, som läser bloggerskan inlägg. Clara Henry skrev om sponsringen: ”Lagom med cider till ca tio personer, sade de. Lagom med cider till ca hela min släkt på pappas sida med 33 kusiner och 150 sysslingar, sade vi”. (senare raderat).

Men Konsumentverket/KO väljer dock nu att inte starta ett tillsynsärende. Detta med hänvisning till bristande resurser och att prioriteringar måste göras.

Carlsberg såg dock allvarligt på händelsen, beklagade det inträffade och tillsatte en utredning.
– För Carlsberg Sverige är ansvarfull konsumtion och ansvarsfull marknadskommunikation viktigt och prioriterat. Sommarens händelse ledde till en omedelbar intern utredning hos oss. I utredningen kunde vi ganska snabbt konstatera att vi brustit i våra rutiner och gjort legala övertramp mot åldersregeln, säger Henric Byström, kommunikationsansvarig på Carlsberg, till Accent.

En översyn av rutiner och policys har gjorts vad gäller marknadskommunikation, samarbetet med byrån som ansvarade för en kampanj har avslutats och utbildning av Carlsbergs personal och samarbetspartners om alkohol och marknadsföring har förstärkts, enligt Byström.

I Sverige är det olagligt att skänka eller bjuda på alkohol i marknadssyfte annat än i form av varuprover.

Annonser