TIRANA I måndags stormade hundratals albanska poliser byn Lazarat, 23 mil söder om huvudstaden Tirana, där invånare odlar cannabis. Bybor försvarade sig med propellerdrivna granater, bomber och kulsprutor.
Avsikten var att gripa ett 30-tal marijuanaodlare, men odlarna försvarade sig och natten mot tisdagen hördes fortfarande sporadisk skottlossning. Polisen satte då in förstärkning – mellan 500 och 800 man – en polis uppges ha skadats, rapporterar AP.
Sex män har hittills gripits misstänkta för att ha deltagit i skottlossningarna och för att överfallit personal från en lokal tv-station.
Polisen uppger att 11 000 cannabisplantor förstörts och att man beslagtagit stora mängder skördad marijuana.
Inkomster från drogen är en av de största i den albanska ekonomin. Lazarat ligger i en laglös region där mycket cannabis skördas, pressas och förpackas till hasch. Fattiga odlare har tidigare förts till sjukhus med symtom av cannabisförgiftning.
Som led för att kunna ansöka om EU-medlemskap har albanska myndigheter ökat tillslag mot narkotikasmuggling och cannabisodling. Varje månad beslagtas numer flera ton cannabis.
Republiken Albanien har drygt 2,8 miljoner invånare, varav 421 000 bor i huvudstaden Tirana. Beläget på Balkanhalvön, 70 kilometer västerut från kusten vid Otrantosundet ligger Italien. Albanien var en kommunistisk diktatur fram till 1991. Reformer och marknadsekonomi har öppnat landet för utländska investeringar, men ännu ett av Europas fattigaste länder, narkotikaekonomin omfattande. Ansökte om EU-medlemskap 2009, har en potentiell kandidatstatus, (Wikipedia).



