Uppblåsbar hjärna mot langning

Kampanj riktad till unga vuxna.
#hejdåalkoholskador Kampanj riktad till unga vuxna. Foto: CAN

I dagarna får 9 000 ungdomar som fyllt 20 år en uppblåsbar hjärna i plast med posten. De tre storstadslänen tillsammans med CAN vill med kampanjen #hejdåalkoholskador motivera unga vuxna att inte bjuda och langa alkohol till minderåriga.

Unga vuxna är de vanligaste langarna – exempelvis pojk- och flickvänner, kompisar eller deras äldre syskon. Sedan kommer ”annan vuxen” och först därefter föräldrar. Föräldrar har kraftigt minskat som källa till alkohol senare år.

– Vi vill inte skrämmas, utan uppmana mottagarna att visa att de har koll, tar ansvar och inte köper ut. Visa att de har hjärna och inte är omogna. Den som bjuder eller köper ut alkohol till unga utsätter dem för stora risker, säger Anna Raninen, kommunikationschef på Centralförbundet för alkohol och narkotikaupplysning, till Drugnews.

CAN:s skolundersökningar visar att flera elever hamnat i bråk, haft oskyddat sex och kört moped eller annat fordon när de druckit alkohol. Och 12 procent i nian har åkt med berusad förare.

Det finns samtidigt en positiv trend mot alkohol bland ungdomar. En majoritet av niondeklassarna dricker numer inte alkohol. Och hela två tredjedelar av de 16-åringar som dricker uppger att de skulle låta bli ordna alkohol om de inte får tag i den genom någon de känner.

Tidigare antilangningskampanjer har mest varit riktade till äldre och föräldrar. Därför riktar Stockholms, Västra Götalands och Skåne län nu en kampanj mot unga vuxna. Information om vad alkohol till minderåriga kan leda till för allvarliga konsekvenser och positiv budskap om visa att de är ”kloka och förståndiga”.

De 9 000 utlottade 20-åringar (ungefär varannan som hunnit fylla 20 hittills) som nu får en uppblåsbar hjärna i plast hemskickad uppmanas besöka kampanjsajten www.hejdåalkoholskador.se.

Anna Raninen
Anna Raninen

– Där kan de testa om de har en hjärna av guld, inspireras och dela bilder på sig själva och hjärnan och ha chans vinna biljetter till festivalen Way Out West i Göteborg 7-9 augusti, berättar Anna Raninen.

Antilangningskampanjen i storstadslänen fortsätter till och med 2015.

Annonser