Philip Morris sponsrar festivaler

OSLO Tobaksjätten Philip Morris sponsrar ett 20-tal norska festivaler – bland annat norska Pride – för att få ensamrätt till besökarnas lungor. Nu slår Helsedirektoratet tillbaka och menar att sponsringen av festivaler är olaglig.

Amerikanska Philip Morris har i avtal betalat för att få ensamrätt till att sälja sina tobaksmärken och arrangera egna rökområden på 23 norska festivaler.

Det är att betrakta som sponsring vilket strider mot den norska tobakslagen, anser Helsedirektoratet som är en myndighet under hälsodepartementet.

– Vår tolkning är att Philip Morris gör detta i marknadsföringssyfte och all marknadsföring av tobaksprodukter är förbjuden i Norge, säger Anne Hafstad, avdelningsdirektör på Helsedirektoratet, till NRK.

Vid Oslos motsvarighet till Pridefestival (Skeive dager), så hade tobaksbolaget betalat drygt 100 000 norska kronor till arrangören för att sälja sitt cigarettmärke i en kiosk och intill kunde rökare sitta i en elegant salong i soffor under tak och blossa.

Nu uppmanas Philip Morris sluta sponsra festivaler och hotas med böter om man inte följer myndighetens uppmaning. Bolaget anser att man följt regler och lagar.

Även i Sverige är all tobakssponsring av arrangemang förbjuden dit allmänhet har tillträde då det kan antas bidra till att öka konsumtionen, rapporterar Tobaksfakta. 2009 inledde Konsumentverket åtgärder mot ett tobaksbolag som sponsrade Pridefestivalen i Stockholm och arrangörerna bröt samarbetet.

Tema: TOBAK

Tobaksdöden…

kräver över åtta miljoner liv varje år runt världen.

Cirka 884 000dör av passiv rökning, många av dem är barn. Särskilt mot fattiga länder riktar sig tobaksbolagen där lagar är svagare och inte skyddar invånarna mot tobaksskador.

Reklamförbud, högre tobaksskatter, mer information om skadeverkningar och fler rökfria miljöer kan rädda liv, enligt WHO.  Läs även The Tobacco Atlas om utvecklingen i världen.
/Drugnews

Läs mer

Etiketter:

Annonser