Alkoholbolagens reklampakt ifrågasätts

BRYSSEL Åtta av Europas största alkoholtillverkare har enats om nya “ansvarsfulla“ regler för att stärka självregleringen på marknadsföringsområdet. Men kritiker menar att det istället behövs skärpta EU-regler för att skydda ungdomar.

Överenskommelsen (“The Responsible Marketing Pact“) antogs i måndags av Carlberg, Heineken, Diageo tillsammans med AB InBev, Bacardi, Brown-Forman, Pernod Ricard och SABMiller.

I överenskommelsen understryks att underåriga inte oavsiktligt ska nås av alkoholreklam, exempelvis på sociala medier; marknadsföring får bara göras i medier “där minst 70 procent av publiken rimligen förväntas“ ha uppnått tillåten inköpsålder; och att annonserna inte får vara “attraktiva“ för barn.

Andrew Morgan, ordförande för spritjätten Diageo Europa, säger att “pakten är en milstolpe för ansvarsfull marknadsföring“. Branschen har förhoppningar att den även ska bli del av EU:s alkoholstrategi för att minska alkoholrelaterade skador.

Men alkoholindustrin kämpar på en mättad marknad och överträdelser mot både reklamlagar och egna branschöverenskommelser har uppmärksammats. Dessutom finns det studier som ifrågasätter självregleringens effektivhet.

– Självreglering fungerar inte på alkoholområdet och industrin bryter redan mot nationella lagar och sina etiska överenskommelser, reklam riktas mot unga för att hitta nya kunder. Man är pressad och pakten är ett försök att försena och förhindra att EU ökar regleringen, säger Sven-Olov Carlsson, president för IOGT International, till Drugnews.

Han vill hellre se skärpt EU-reglering på alkoholområdet, exempelvis mot gränsöverskridande reklam via etermedia och internet, och i förlängningen ett totalförbud mot alkoholreklam i unionen med det på tobaksområdet som förebild.

EU-studier visar att alkoholreklam särskilt ökar ungdomars konsumtion och leder till tidigare debut. Europa har idag världens högsta alkoholkonsumtion. EU:s alkoholstrategi ses nu över för att rekommendera bättre åtgärder för att minska skadlig konsumtion och skydda unga.

Etiketter:

Annonser