KRAMFORS Sex personer – varav två kvinnor – dömdes nyligen till fängelsestraff för en omfattand narkotikahärva i Ångermanland. Nu har fem av dem överklagat till hovrätten.
Härvan handlar om såväl odling av cannabis i en fastighet i Husum, som smuggling och hantering av narkotika från Tyskland. Polisen slog till mot de inblandade vid en razzia i augusti ifjol, såväl marijuana som amfetamin hittades.
Två tyska medborgare dömdes i februari av tingsrätten till åtta års fängelse för grov smuggling och narkotikabrott, en tysk fick fyra år och två Kramforsbor dömdes till två respektive fem år. Samtliga har överklagat sina domar.
En 20-årig tyska dömdes till tre månader och kunde resa hem då hon suttit häktad länge.
En 25-årig man är fortfarande internationellt efterlyst och utpekad som ligans huvudman. Han misstänks gömma sig i Spanien, rapporterar Allehanda.
Rättegång i hovrätten för de fem personer som överklagat sina fängelsedomar inleds 27 mars.


