Systembolaget sålde mer 2009

STOCKHOLM Systembolaget tar allt större marknadsandelar, ifjol sålde företaget 7,8 procent mer alkoholdrycker, mätt i ren alkohol, jämfört med året före. Detta utan att konsumtionen ökade. Störst ökning hade dock alkoholfria drycker.

Detaljhandelsmonopolisten sålde, enligt sin statistik ifjol, 20,1 miljoner liter sprit (+5,4 procent), 181,2 miljoner liter vin (+9 proc.), 226,9 miljoner liter starköl (+6,9 proc.), 19,4 miljoner liter cider och blanddrycker (+5,2 proc.). Dessutom såldes där drygt en miljon liter alkoholfria drycker (+19 proc.).

Men trots att Systemets försäljning stiger, så ökar inte svenskarnas alkoholkonsumtion. Vilket tyder på att resandeinförsel och andra källor minskar, enligt alkoholforskare på Stockholms universitet, Sorad.

Den svaga kronkursen har inverkat till att svenskar handlar mer på hemmaplan, medan omvänt nordbor i grannländerna handlar mer i Sverige. I ett 50-tal systembutiker nära Danmark, Norge och Finland var försäljningsökningen hela 18 procent förra året.

Att statliga Systembolaget är en populär inköpskälla märks också då antalet kundbesök ökat från 108 miljoner under 2008 till 114 miljoner besök 2009.

– Det är positivt att Systembolagets försäljning fortsätter att öka samtidigt som den totala alkoholkonsumtionen inte gör det. Det är också ett tydligt tecken på att kunderna uppskattar Systembolaget och vårt uppdrag. Att alkohol säljs utan privat vinstintresse och med fungerande ålderskontroll är bra ur ett folkhälsoperspektiv, säger företagets försäljningschef och vice VD Mikael Wallteg i en kommentar.

Förutom fortsatt satsning på alkoholfria drycker kommer även Systembolaget att framöver erbjuda fler ekologiska produkter.

• Fotnot: Systembolagets försäljning 2009, län för län.

Etiketter:

Annonser