“Aningslöst ge bort alkoholgåva”

STOCKHOLM Var fjärde chef har senaste året gett bort alkoholdrycker i gåva, visar en enkät. En ny IQ-reklamfilm varnar för kluckande företagsjulklappar.

I filmen som nu går i flera TV-kanaler kommer en kvinna med en vackert inslagen flaska som hon tar en klunk av innan hon går in till den samlande släkten.

– Det är aningslöst att ge bort alkohol, säger Ann-Therése Enarsson, IQ:s VD. Människor som man bara träffar i konferensrum eller talar med i telefon känner man på sätt och vis inte alls. Man vet inte om de dricker alkohol eller om de tillhör de hundratusentals som försöker låta bli.

En välmenad alkoholpresent kan skapa problem i juletid, för den som dricker för mycket eller helt försöker avstå. Men även för barnen som helst önskar sig nyktra föräldrar.

Enligt en webbenkät av Novus Opinion så har var fjärde chef gett bort alkohol senaste året. Av presenterna var 47 procent avsedda för affärskontakter och 32 procent för de anställda.

Företaget Aridus, industriellt avfuktningsföretag i Linköping, har beslutat att inte ge bort eller bjuda sina kunder eller personal på alkohol.
– Alkohol kan stjälpa många relationer, både privat och i näringslivet. Vi tycker det är viktigt att stötta dem som kanske har problem med alkoholen, genom att konsekvent undvika den i vår verksamhet, säger Per Siewert på Aridus i en kommentar.

• Aridus har utsetts till IQ-projekt 13 av Systembolagets dotterbolag IQ som lyfter fram goda exempel för att förebygga alkoholens skadeverkningar.

Etiketter:

Annonser