Delade åsikter om EU:s alkoholstrategi

BRYSSEL/STOCKHOLM Alkoholskadorna har ökat mycket i Europa och det krävs motåtgärder. EU-kommissionens nya strategi talar om gemensamma insatser, men är en kompromiss, utan vassa förslag. ”Även om rapporten verkar urvattnad så tillstås att alkohol medför problem vilket är ett steg åt rätt håll”, säger Peter Moilanen, EU-lobbyist för IOGT-NTO, till Drugnews.

Alkoholstrategin som presenterades av EU:s hälsokommissionär Markos Kyprianou i tisdags är den första någonsin i unionen. Och man är oroade över en årskonsumtion i Europa på 11 liter alkohol per vuxen invånare – den högsta nivån i världen.
– Berusningsdrickande, drickande bland minderåriga och rattfylleri är verkliga folkhälsoproblem i EU, i synnerhet bland ungdomar, konstaterar i en kommentar Kyprianou.

Länderna uppmanas att samordna sina insatser inom folkhälso- och forskningsområden. Och att ett EU-forum för alkohol och hälsa ska inrättas senast i juni 2007.
– Satsningarna går ut på att aktivt hjälpa medlemsstaterna att minska de skador som uppstår på grund av alkoholmissbruk.

Det slås fast att alkohol är den tredje största orsaken till tidigt död och sjukdom i EU efter tobak och högt blodtryck. Omkring 195 000 människor varje år avlider till följd av alkohol. Ungdomsfylleri och trafikolyckor orsakade av alkohol ökar, fler alkoholskadade barn föds. En fjärdedel av alla dödsfall bland unga män 15-29 år och var tionde bland unga kvinnor är alkoholrelaterade.
De alkoholrelaterade skadorna har beräknats belasta EU:s ekonomi med ofattbara 125 miljarder euro (cirka 1 200 miljarder kronor).

Även EU-länder med mer alkoholliberal politik tillstår att det nu krävs åtgärder mot ungdomars dryckesmönster. Men strategin som mejslats fram under lång tid – uppdraget gavs under svenska ordförandeskapet 2001 – har även lyssnat på alkoholindustrins lobbyister.

I rapporten finns vare sig förslag om varningsmärkning på flaskor eller översyn av införselkvoter och alkoholskatter. Och inte som hälsolobbyister hoppats uppmaning till skärpta regler för marknadsföring av alkohol.
Istället förordar kommissionen information och utbildning, uppmanar alkoholindustrin till självsanering och etiskt handlande, och att medlemsländerna ska lyfta fram goda nationella exempel på insatser.

Strategin är alltså vag och utan förslag på lagar, men då får man ha klart för sig att folkhälsoåtgärder är något som avgörs på nationell nivå.
– Nu är det upp till de nationella regeringarna att ta avstamp från dokumentet och gå vidare. Och jag tror att det kommer regleringar på reklamområdet så småningom, säger Peter Moilanen på IOGT-NTO.

• Även folkhälsominister Maria Larsson (kd) ser dokumentet som en framgång.
– Det är glädjande att EU ser alkohol som ett folkhälsoproblem och inte bara som en jordbruksfråga. Nu gäller det att stegvis gå vidare, sade hon i en diskussion i SR Studio Ett.

Men förra regeringens alkoholutredare Kent Härstedt (s) var djupt besviken.
– Det finns inget förpliktande i strategin. Goda exempel i all ära, men det är insatser kring tillgänglighet, priser och annat som styr konsumtionen visar all forskning.
– Är det någon som har anledning att vara glad idag så är det alkoholindustrin, sade Härstedt i radioprogrammet.

Alkoholstrategin ska nu ytterligare ventileras innan den formellt väntas antas av ministerrådet senare i år.

Etiketter:

Annonser